Pakej Percutian ke Sabang 4 Hari 3 Malam – Pakej Melancong ke Aceh dan Pulau Weh

Pakej Percutian ke Sabang 4 Hari 3 Malam adalah pakej lawatan ke Aceh dan Sabang Pulau Weh selama empat hari tiga malam. Anda akan menjelajahi keindahan Pulau Sabang yang menawan. Anda juga akan dibawa ketempat pelancongan Pulau Rubiah untuk menikmati keindahan bawah air dengan lawatan snorkeling di Rubiah Sea Garden oleh bot kaca. Pakej Lawatan Sabang Pulau Weh 4 Hari 3 Malam adalah salah satu pakej pelancongan yang disyorkan dimana anda boleh menikmati tempat tempat menarik di Pulau Weh, Bandar Aceh dan sebahagian daripada Aceh Besar. Anda juga akan dibawa untuk menikmati masakan khas di Banda Aceh dan Sabang.

Sabang Pulau Weh adalah salah satu pulau di Indonesia yang menawarkan tapak menyelam kelas dunia sehingga lebih daripada 20 tempat menyelam. Selain itu, Taman Laut Pulau Rubiah adalah tempat snorkeling yang menakjubkan yang membolehkan anda bermain dengan beratus-ratus ikan berwarna-warni yang bermain di sekitar anda. Anda juga boleh melihat spesis ikan yang jarang. Di Pulau Sabang ini kami juga akan membawa anda untuk meneroka keindahan pantai pasir putih dengan air yang biru, tapak sejarah, alam semulajadi dan pemandangan sunset yang indah. Tidak hanya di Sabang kami juga akan membawa anda untuk lawatan ke Bandar Banda Aceh dan pantai barat Aceh Besar yang indah. Apa yang kami inginkan dalam perjalanan anda semasa di Aceh adalah untuk membuat anda gembira semasa anda bercuti ke Pulau Sabang dan Banda Aceh. Tolong semak jadual perjalanan Pakej percutian ke Sabang dan Aceh dibawah:

Destinasi     : Banda Aceh, Pulau Weh, Aceh Besar & Aceh Jaya

Jenis Pakej : Private Trip

Tempoh Pakej : 4 Hari 3 Malam

Hotel : 2 Malam di Sabang & 1 Malam di Banda Aceh

Kod Lawatan : –

Minimum Pax       : 2 Pax

Jadual Perjalanan :

Hari 01 : Ketibaan di Banda Aceh – Sabang (L/D)

Ketibaan di Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Iskandar Muda di Blang Bintang anda akan disambut dengan pemandu pelancongan. Selepas itu, lawatan akan dimulakan dengan melawat ke Perkebumian Masal Tsunami di Siron, Muzium Negeri Aceh yang merupakan salah satu muzium tertua di Indonesia di mana anda boleh melihat pelbagai barang-barang antik, rumah tradisional Aceh, barang-barang kuno, barang-barang sejarah, barang-barang kerajaan dan lain-lain dan terus lawatan ke Gunongan dan Sholat Zuhur di Masjid Raya Baiturrahman. Selepas makan tengah hari, melawat ke PLTD Apung yang merupakan kapal pejana kuasa terapung yang beratnya 2500 tan yang terkandas oleh tsunami 2004. Terus ke Pelabuhan Ulee Lheue untuk menuju ke Pulau Weh. Pergi dengan kapal cepat feri ke Pulau Sabang selama 45 minit. Ketibaan di Pulau Sabang, melawat ke Monumen I Love Sabang dengan latar tasik Laut Tawar, selepas mengambil gambar teruskan perjalanan ke Iboih, dalam perjalanan berhenti sekejap di Pulau Klah View Point. Ketibaan di Iboih, check in hotel dan selepas check in menuju monumen Sifar Kilometer Indonesia untuk melihat sunset. Selepas makan malam, Acara bebas.

Tempat Lawatan:

Hari 02: Lawatan Pulau Sabang & Snorkeling Trip dengan Glass Bottom Boat (B/L/D)

Selepas sarapan pagi di hotel, dalam pakej percutian ke Sabang dan Aceh ini, tempat pertama yang akan dilawati adalah Pantai Gapang yeng merupakan pantai pasir putih dengan pokok-pokok yang rindang di sepanjang pantai, teruskan perjalanan ke Goa Sarang yang merupakan gua-gua laut dengan pemandangan panorama yang menakjubkan, Puncak 1000 untuk melihat pemandangan dari atas bukit, Pantai Pasir Putih Keuneukai, Monumen Sabang Meurauke di mana anda boleh melihat bandar Sabang dari atas, Masjid Besar Bandar Sabang dan meneruskan lawatan ke Sabang Fair, Pantai Kasih, Pantai Sumur Tiga, Pantai Ujong Kareung, Bunker Jepun dan Pantai Anoe Itam yang merupakan pantai pasir hitam. Makan tengah hari di restoran tempatan. Kembali ke Pantai Iboih untuk snorkeling trip pada sore hari. kita akan naik bot kaca keliling ke Pulau Rubiah & taman laut rubiah di mana anda boleh melihat ikan dari kaca bot anda juga boleh berenang dan snorkeling di Rubiah Sea Garden dan tempat snorkeling lainnya dan perjalanan diteruskan ke Pulau Rubiah. Pada waktu petang, kembali ke pantai Iboih. Pada malam hari anda akan dibawa ke Bandar Sabang untuk menikmati masakan khas Sabang di Pantai Paradiso dan kedai untuk membeli cenderahati. Kembali ke Iboih, program bebas.

Tempat Lawatan:

Hari 03: Tour Banda Aceh & Aceh Besar (B/L/D)

Selepas Sarapan pagi di hotel, check-out hotel dan menuju ke Pelabuhan Balohan Sabang untuk menyeberang ke Banda Aceh dengan kapal cepat selama 45 minit. Tiba di Pelabuhan Ulee Lheue, menuju ke Pantai Ulee Lheue untuk mengambil gambar bersama-sama. Lawatan ke Masjid Baiturrahim yang merupakan masjid yang tak hancur oleh gelombang tsunami walau masjid ini tenggelam yang terletak behampiran dengan Pantai Cermin 500 meter sahaja. Meneruskan lawatan ke Muzium Tsunami, Check in hotel dan teruskan lawatan ke Kubah Masjid Terhempas Tsunami, Rumah Cut Nyak Dhien, Pasar Kek Tradisional di mana anda boleh membeli kek-kek tradisonal Aceh dari pelbagai kabupaten dan bandar di Aceh, teruskan ke Masjid Rahmatullah Lampuuk yang merupakan satu-satunya bangunan yang tidak hacur oleh tsunami di kawasan Lampuuk & Lhoknga walau masjid ini tenggelam di mana kawasan sekitarnya hacur dan rata dengan tanah, di masjid ini ada muzium kecil untuk melihat gambar masjid ini semasa tsunami, melawat ke Pantai Lampuuk & Pantai Momong. Makan Tengah hari di restoran tempatan. Selepas itu, lawatan ke Pantai Lhoknga yang merupakan pantai yang popular untuk melayar atau surfing, Pantai Riting dan dilanjudkan ke gunung kulu di mana anda pada musim tertentu boleh membeli durian terbaik di Aceh, mangis, rambutan dan buah-buah lain disini. Teruskan lawatan ke Puncak Geurutee di mana anda boleh melihat panorama indah dengan pulau-pulau yang dikelilingi pantai pasir putih bersih dari atas puncak bukit. Di tempat ini anda boleh menikmati kopi terbalik, melihat pelbagai jenis monyet seperti monyet coklat, monyet panjang ekor, monyet hitam, jika anda bernasib baik anda akan melihat gibbon dan monyet hidung besar. Kembali ke Banda Aceh dalam perjalanan berhenti di Pantai Pasie Jantang di mana anda boleh melihat nelayan menangkap ikan dengan jaring, Lhokseudu untuk melihat indahnya sunset dari café tepi laut. Makan malam di Mie Aceh Special, anda boleh makan mie Aceh Ketam, Mie Aceh Sotong, Mie Aceh Daging, Mie Aceh Lobster (Tempah terlebih dahulu), Mie Aceh Udang dan anda juga boleh menikmati kopi Aceh. Kembali ke hotel dan program hari ketiga pakej percutian ke Sabang Aceh selesai dan program bebas.

Tempat Sorotan:

Hari 04 : Banda Aceh – Berlepas (B/L)

Selepas sarapan pagi di hotel, check out hotel. Pada hari keempat Pakej percutian ke Aceh dan Sabang ini, anda akan kami bawa untuk berbelanja cenderahati dan shopping kraftangan di Pasar Aceh & Peunayong. Anda juga akan kami bawa ke Pusat Kopi Aceh dan anda boleh membeli kopi Aceh di sini dengan pelbagai jenis kopi anda juga boleh melihat pemrosesan kopi. Selepas shopping, lawatan singkat ke Bot di atas Bumbung, Taman Ratu Safiatuddin di mana anda boleh melihat 23 rumah Aceh tradisional dan Kebun Kurma di mana anda boleh membeli kurma muda dan menikmati juice kurma/tarikh. Hantar ke lapangan terbang untuk berlepas.

Tempat Sorotan:

  • Shopping Pasar Aceh dan Peunayong
  • Pusat Kopi Aceh
  • Bot di atas bumbung
  • Taman Ratu Safiatuddin
  • Kebun Kurma/Tarikh

Nota: Jika anda memilih penerbangan awal, kita akan berlepas terus dengan ferry ke Sabang dan jika anda memilih penerbangan petang maka anda tinggal satu malam di Banda Aceh dan berlepas besok pagi ke Pulau Weh.

Pakej Termasuk dalam Pakej Percutian ke Sabang 4H3M:

  • Transport AC semasa lawatan
  • Tiket Feri (Go and Return)
  • Peralatan Snorkeling (Fin, Mask, Buoy)
  • Kamera Underwater
  • Snorkeling Guide
  • Glass Bottom Bot
  • Penginapan 3 Malam (Twin Sharing/Sebilik Berdua)
  • Bayaran Masuk ke tempat-tempat pelancongan
  • Parking Fee
  • Air mineral semasa lawatan
  • Makan 3 kali sehari.
  • Pemandu/Supir.

Pakej Tidak Termasuk dalam Pakej Percutian ke Sabang 4H3M:

  • Tiket Penerbangan
  • Porter
  • Insurans
  • Perbelanjaan Peribadi
  • Dobi
  • Tip

Terma & Syarat :

  • Bayaran Pendahuluan sekurang-kurangnya 30% daripada jumlah harga pakej dan pembayaran penuh boleh dibayar 3 hari sebelum hari ketibaan. Anda boleh membayar melalui akun PayPal kami: info@safariwisata.co.id atau anda juga dapat membayar dengan kad di sini.
  • Bayaran Pendahuluan yang telah dibayar tidak boleh dibayar balik jika terdapat pembatalan dari peserta secara unilateral.
  • Selain dari program pelancongan di atas atau lawatan tambahan oleh peserta, kos tambahan akan dikenakan kepada peserta.
  • Dalam keadaan buruk, cuaca buruk, bencana alam, dan lain lain, jadual dan perancangan akan diselaraskan mengikut persetujuan bersama.
  • Syarikat tidak menerima tanggungjawab untuk kehilangan atau kerosakan atau perbelanjaan akibat kelewatan penerbangan, penyakit, kemalangan yang tidak terkawal dan juga menangguhkan lawatan yang disebabkan oleh kelewatan penerbangan dan pergantian feria tau tanggungjawab pihak ketiga.

Harga Pakej : Hubungi Kami

Untuk tempahan & pertanyaan sila hubungi kami:

Tempahan boleh dibuat kepada kami dengan menerangkan program pelancongan yang anda minati dengan menunjuk tajuk di laman web kami atau kod pelancongan sekurang-kurangnya tujuh hari sebelum ketibaan ke:

WhatApp : +6285360131941

Mesej : +6285360131941

Panggilan Telefon : +6285360131941

E-mel : info@safariwisata.co.id anda boleh memasukkan atau menambahkan safariwisatainternational@gmail.com untuk e-mel back up kami sekiranya kesilapan server website.

Tariff pelancongan untuk kanak-kanak berumur 0-2 tahun adalah 50% dan 75% daripada orang dewasa berusia 2 hingga 10 tahun dan disertai dengan satu bilik ibu bapak. (Bilik Keluarga).

Lihat juga pakej pelancongan lain dari kami:

Gambaran Kesulurahan Pakej Percutian ke Sabang & Aceh 4 Hari 3 Malam

Hari Pertama Pakej Percutian ke Sabang dan Aceh – Lawatan Banda Aceh dan Pulau Weh

Museum Aceh – Pada hari pertama pakej percutian ke Sabang dan Aceh ini anda akan dibawa melawat ke Muzium Aceh. Muzium yang terletak di Banda Aceh dekat kediaman Gubernur. Bangunan utama adalah sebuah rumah yang dibina dengan gaya tradisional oleh gabenor Belanda Van Swart pada tahun 1914. Dan bangunan yang lain adalah rumah tradisional Aceh yang dipenuhi dengan barang-barang antik. Ada juga hadiah dari maharaja cina yang disampaikan oleh laksamana Cheng Ho pada tahun 1414. Itu ditempatkan di depan Muzium Aceh di Banda Aceh. Di loceng dapat ditemukan tulisan Cina “sing fang niat toeng juut kat tjo”.

Gunongan – Gunongan adalah gunung mini buatan manusia yang dibina oleh sultan Iskandar Muda untuk isterinya Putro phang dari Malaysia. (1608-1638). Bangunan ini terletak di Putro Phang Park yang dijadikan tempat rekreasi untuk puteri dan keluarga kerajaan yang lain.

Masjid Baiturrahman – Masjid ini dibangun sekitar 12 abad, beberapa kali terbakar termasuk ketika Belanda menyerang Kuta Radja (sekarang Banda Aceh) pada tahun 1873. Masjid ini memiliki 5 kubah berbentuk bawang, dua minerrat tinggi, dan seni bina eropa dan timur tengah dan hiasan yang indah.

PLTD Apung – Kapal terapung PLTD adalah kapal PLN penjana elektrik diesel di Banda Aceh, Indonesia, yang saat ini digunakan sebagai tempat pelancongan. Kapal seberat 2,600 tan sebelumnya berada di laut dan diseret 4-5 batu ke daratan akibat gempa bumi dan tsunami di Lautan Hindi, 2004. Kapal ini merempuh dua rumah ketika mendarat, membunuh semua orang di dalamnya. Pelawat boleh naik ke puncak kapal.

pakej percutian ke sabang

Monumen I Love Sabang – Monumen I Love Sabang adalah monumen dengan pemandangan Tasik Aneuk Laot yang cantik. Anda dapat melihat Tasik Aneuk Laot dari atas. Tasik ini mempunyai luas 37,5 Hecatres. Kebanyakan pelancong berhenti di sini sebentar untuk menikmati panorama dan mengambil beberapa gambar. Sekiranya anda datang pada waktu petang ketika matahari terbenam, tempat ini adalah tempat yang baik untuk melihat matahari terbenam.

Tasik Aneuk Laot – Tasik Aneuk Laot adalah tasik dengan air tawar yang terletak di belakang bandar Sabang. Tasik ini menawarkan pemandangan indah dari perhentian foto Monumen I Love Sabang. Pada masa ini, tasik ini menjadi sumber air tawar bagi penduduk di Pulau Weh.

pulau sabang acheh

Klah Island View Point – Anda dapat menikmati pemandangan panorama Pulau Klah pada kenaikan pertama jalan ke Iboih. Pulau ini dikelilingi oleh pantai yang indah. Salah satu tempat paling popular untuk berhenti menikmati pemandangan indah di Cot Batre. Terdapat 2 kedai di mana anda boleh menikmati minuman kelapa dan salad buah Aceh. Anda boleh mengambil gambar Pulau Klah yang indah dari sini.

Zero Kilometer Indonesia – Tugu Kilometer Zero RI atau yang disebut Monumen Sifar Kilometer Indonesia adalah penanda geografi yang unik di Indonesia. Ini berkaitan dengan peranannya sebagai simbol kepulauan pelekat dari Sabang di Aceh hingga Merauke di Papua. Lokasi monumen ini terletak di kawasan Pelancongan Hutan Sabang tepatnya di desa Iboih – Ujong Ba’u, Kabupaten Sukakarya, kira-kira 5 km dari pantai Iboih. Ia berada di sebelah barat bandar Sabang kira-kira 29 kilometer atau mengambil masa lebih kurang 40 minit perjalanan. Monumen Sifar Indonesia Sabang adalah tempat yang mesti dikunjungi di Pulau Weh. Tugu ini dibina sepenuhnya menjadi monumen baru yang mewakili yang lama. Monumen ini sebagai tanda bahagian paling barat Indonesia bermula. Waktu terbaik untuk melawat monumen ini adalah pada waktu petang kira-kira pada jam 6 petang anda akan menikmati matahari terbenam yang cantik di tempat ini di tebing Ujong Bak U. yang mengelilingi tugu ini, anda juga akan melihat babi hutan, monyet hitam dan burung khas. Di tempat ini terdapat kafe kecil dan anda boleh menikmati minuman kelapa yang enak di sini. Monumen ini terletak kira-kira 5 kilometer dari Pantai Iboih atau 29 kilometer dari pusat bandar Sabang.

Hari Kedua Pakej Percutian ke Sabang dan Aceh – Lawatan di Sabang dan Snorkeling Trip

pulau sabang banda aceh

Pantai Gapang – Hari kedua pakej percutian ke Sabang dan Aceh anda akan melihat banyak tempat semulajadi seperti pantai Gapang.Gapang adalah pantai yang lebih tenang dan damai serta tempat terumbu karang yang kaya dengan ikan, Hawk Bill Turtles selalu menjadi perkara menarik untuk dilihat ketika snorkeling di Gapang. Pantai Gapang dapat dicapai dengan pengangkutan tempatan sekitar 40 minit dari pelabuhan Balohan dengan cara yang sama ke pantai Iboih. ia adalah salah satu pantai paling popular di Pulau Weh. Pantai Gapang adalah pantai pasir putih yang cantik, persekitaran yang selesa di bawah pokok, perairan cetek dan laut yang tenang. Restoran dan penginapan di pantai hanya beberapa meter dari pantai di mana anda dapat berenang, menyelam, snorkeling dan menikmati makanan. Gapang mempunyai 2 tempat menyelam yang tidak jauh dari pantai. Gapang House Reef dan tempat menyelam Limbo Gapang. Sebilangan besar penyelam yang mengunjungi tempat ini berasal dari Eropah, Amerika dan Autralia. Pelancong domestik jarang dilihat melakukan sukan ini di sini. Hanya beberapa penduduk tempatan yang berenang di laut. Gapang terkenal dengan pelancong antarabangsa sejak tahun 1980-an terutama untuk menyelam dan snorkeling. Snorkeler atau penyelam dapat melihat kepelbagaian ikan dan terumbu lebih berwarna. Ini salah satu lawatan menarik di Pulau Sabang.

pakej percutian ke sabang

Gua Sarang – Gua Sarang terletak di pantai barat Pulau Weh antara Pantai Pasir Putih dan Balek Gunung. Gua yang menakjubkan ini terletak betul-betul berhampiran pantai di mana anda dapat melihat air biru masuk ke dalam gua. Untuk masuk ke gua, anda perlu menyewa sampan kecil. Memasuki gua anda akan melihat formasi yang indah dan burung-burung. Tempat ini menjadi salah satu tempat kegemaran di percutian ke Aceh dan Sabang.

Thousand Hilltop View Point – Titik pandangan ini adalah sudut pandangan yang cantik di Pulau Weh. Anda akan melihat hamparan perairan laut pirus di Lautan Hindi, Pokok Rimbun Hijau dari puncak bukit. Anda juga akan melihat Kepulauan Aceh dari tempat ini dan puncak tertinggi di Pulau Weh. Suasana segar di tempat ini dengan panorama hebat menawarkan tempat fotografi yang hebat.

Pantai Payakeuneukai – Paya Keunekai adalah pantai pasir putih yang sangat indah. Terdapat dua kedai kopi di pantai untuk bersantai. Dua km lebih terdapat pantai Pantai Cum dan Pantai Bango. Pantai berikut hingga ke Balek Gunung sangat sepi dan sempurna untuk kesendirian dan mencari tempat rahsia sendiri.

Sabang View Point- Monumen ini terletak di atas bandar Sabang. Tugu ini adalah monumen serupa di Papua. Di atas monumen tersebut terdapat simbol Garuda (helang) Indonesia. Di Iboih juga terdapat monumen yang sama tepat di atas bukit dengan taman tempat anda duduk dan menikmati pemandangan seluruh Pantai Iboih dan Pulau Rubiah. Tempat ini sangat sesuai untuk melihat panorama indah Pulau Iboih dan Pulau Rubiah.

Masjid Besar Sabang – Masjid Besar Babussalam Sabang mempunyai seni bina yang indah seperti gaya seni bina timur tengah. Masjid Babussalam adalah masjid yang hebat di Sabang dan sering mengadakan aktiviti keagamaan setiap tahun. Masjid ini tidak jauh dari pusat bandar Sabang, tepatnya di Jalan Tengku Chick Ditiro Street Sabang.

Sabang Fair – Sabang Fair adalah kompleks pelancongan yang terletak berhampiran dengan Pantai Kasih. Terdapat barisan meriam yang ditinggalkan oleh tentera Jepun selepas perang dunia II. Tempat ini sangat sesuai untuk keluarga dan juga tempat terbaik untuk melihat matahari terbenam di Pulau Weh. Anda juga boleh berjalan-jalan atau berjoging di sepanjang jalan atau duduk di gazebo yang disediakan secara percuma oleh pemerintah. Anda juga boleh menemui tempat makanan yang tersebar di pantai berhampiran Sabang Fair seperti Sabang Culinary Park atau kompleks Paradiso Café. Anda dapat dengan mudah mencari mi Aceh, kopi Aceh dan banyak hidangan lain di tempat yang santai ini. Sabang Fair juga merupakan tempat di mana acara pelancongan dan budaya diadakan di Sabang. Anda boleh melihat acara pelancongan kerajaan yang diadakan di laman kerajaan sekiranya anda ingin melihat acara pelancongan atau budaya di Sabang.

Pantai Kasih – Pantai Kasih berada dalam jarak berjalan kaki dari bandar Sabang. Pantai berpasir putih ini adalah tempat yang sesuai untuk bergaul dengan rakan pada waktu petang sambil menyaksikan matahari terbenam. Pantai Paradiso terletak di sebelah Pantai Kasih dengan pantai pasir putih. Anda akan menikmati makanan di beberapa kafe yang menyajikan kopi Aceh di sini.

Pantai Sumur Tiga – Pantai Sumur tiga adalah pantai pasir putih. kini ia menjadi pantai yang lebih popular di kalangan tempatan dan asing untuk bersantai, ia kelihatan seperti syurga. Ini juga sangat bagus untuk berenang tetapi untuk snorkeling tidak begitu baik seperti di pantai Iboih. Pantai Sumur Tiga adalah salah satu pantai yang paling cantik dengan pantai terpanjang yang sangat sesuai untuk bersantai dengan rakan. Pantai ini juga merupakan salah satu tempat yang tepat untuk melihat matahari terbit yang dramatik kerana terletak di sebelah timur Pulau Weh. Dalam pakej percutian ke Sabang dan Aceh ini, melancong ke Pantai Sumur Tiga Sabang ini adalah lawatan yang mesti anda lawati.

pakej percutian ke sabang

Pantai Ujung Kareung – Pantai Ujong Kareung adalah pantai yang menarik di Pulau Weh dan menjadi popular akhir-akhir ini. Pantai ini menggabungkan tebing karang dengan air kristal biru yang indah. Pantai ini juga bagus untuk berenang. Airnya tenang.

kubu jepun sabang

Bunker Jepun – kubu Jepun, yang terletak di bahagian timur Sabang bersebelahan dengan pantai Anoi Itam, salah satu destinasi pelancongan kegemaran yang dikunjungi oleh pelancong semasa lawatan ke Sabang, masih terdapat banyak kubu pelindung lain yang terdapat di beberapa tempat di pulau itu. Kubu ini menjadi tempat penyimpanan senjata untuk armada Jepun. Ketika Perang Dunia II meletus, Sabang tidak terlepas dari sasaran Jepun. Jepun mendarat di Sabang pada 12 Mac 1942 yang kemudian dijadikan dasar pertahanan ketenteraan dan pusat komunikasi di selat Melaka. Ini dibuktikan dengan adanya jejak kubu Jepun yang masih dapat ditemui hingga kini. Kubu ini menjadi salah satu tempat menarik untuk dilawati dalam pakej percutian ke Sabang dan Aceh ini.

Pantai Anoe Itam – Dari banyak pantai di pulau weh, pantai ini paling berbeza. Pantai Anoi Itam kira-kira 13 km dari bandar Sabang adalah satu-satunya pantai pasir hitam di pulau ini. Anoi Itam sendiri bermaksud ‘pasir hitam’. Keindahan eksotik pantai ini, Campurkan warna pasir hitam dan batu kapur putih di sekitar kontras yang dapat dilihat dan memberikan sensasi keindahannya sendiri. Laut biru dan angin pesisir yang melanda badan kita membawa kedamaian.

pakej ke pulau sabang aceh

Pantai Iboih – Pantai Iboih dapat dicapai dengan pengangkutan tempatan sekitar 45 minit dari pelabuhan Balohan. Pantai Iboih adalah salah satu pantai yang popular di Pulau Weh. Tidak hanya dikenali dengan pemandangannya yang cantik tetapi juga tarikan di bawah air. Menyelam dan snorkeling bagus dilakukan di sini. Keadaan terumbu karang di sini dikategorikan sebagai karang terbaik di seluruh pantai barat sumatera dan juga ribuan ikan berwarna-warni. Tidak ada arus kuat bagi seseorang yang suka berenang di pantai ini. Pantai lboih yang menghadap ke Pulau Rubiah (Pulau Rubiah) terkenal dengan taman laut yang dilindungi dengan pelbagai kehidupan laut tropika yang luas. Iboih adalah tempat dengan penduduk tempatan yang ramah dan meriah, dengan kemudahan menyelam dan pelbagai banglo yang nyaman melekat di lereng bukit yang menghadap ke pantai, terumbu karang dan Pulau Rubiah. Pantai putih bersih dengan pemandangan yang cantik, pemandangan bawah laut adalah yang terbaik dan hutan hujan semula jadi yang paling memikat dalam dirinya. Selain pemandangan yang indah, anda juga dapat menikmati pemandangan bawah laut dengan menyewa kapal dengan kaca di dasar yang bermula di jambatan di utara pantai. Anda dan rakan anda atau keluarga anda dapat menikmati terumbu karang yang berwarna-warni di sekitar pulau rubiah. Bagi anda yang mempunyai lesen untuk menyelam, Iboih adalah tempat yang sesuai untuk menyelam. Walaupun anda belum mempunyai lesen menyelam, pusat menyelam di sini memberi anda pengajar tempatan dengan standard antarabangsa. Beberapa tempat menyelam yang sangat popular termasuk Bate Tokong, Arus Balee, dan kapal karam di mana anda dapat melihat hiu bintang, pari manta dan penyu di tengah-tengah ribuan ikan dan terumbu unik di bawah laut. Kemudahannya bagus di sini. Tempat penginapan senang dijumpai di sepanjang pantai. Selain itu terdapat kawasan tempat letak kereta, kedai cenderamata dan banyak restoran di pantai ini.

pakej percutian ke sabang

Pulau Rubiah – Pada lawatan ke Sabang atau Pakej percutian ke Sabang dan Aceh ini anda akan dibawa tour ke Pulau. Pulau Rubiah adalah sebuah pulau yang terletak sekitar 23.5 kilometer di sebelah barat Pulau Weh. Pulau ini mempunyai pantai yang indah, hutan hijau dan dikelilingi oleh Taman Laut yang cantik dengan kawasan taman laut seluas 2.600 hektar yang menawarkan pemandangan terumbu karang yang kaya, biota langka dan kehidupan laut yang dilindungi. Rubiah Sea Garden mempunyai kepelbagaian hidupan laut dan spesies ikan yang tinggi dengan pelbagai jenis terumbu karang.

snorkeling sabang

Rubiah Sea Garden – Snorkeling merupakan salah satu program aktiviti pakej percutian ke Sabang dan Aceh, pada pelancongan ke Sabang ini anda akan berkeliling Taman Laut Rubiah. Pulau Weh bukan hanya untuk penyelam, snorkeller juga dapat mencari beberapa pemandangan yang paling keren; kura-kura, kuda laut, gurita dll. Ini menjadikan destinasi yang hebat, di mana anak-anak anda juga dapat bermain di pantai dengan berenang dan snorkeling. Rubiah Sea Garden Terkenal dengan taman karang berwarna-warni yang cetek. Anda akan dapati sarang honeycomb moray yang cantik di sini. Kebanyakan pelancong yang mahu snorkeling, mereka menaiki kapal kaca untuk mengelilingi Pulau Rubiah. Rubiah Sea Garden meliputi kawasan seluas 2.600 hektar yang ditumbuhi pelbagai jenis terumbu karang yang mempesona dan kehidupan laut yang langka. Airnya sangat bersih dengan jarak pandang 10-15 meter.

Hari Ketiga Pakej Percutian ke Sabang dan Aceh – Lawatan ke Aceh dan Sabang

Pantai Ulee Lheue – Pantai Ulee lheu sering dilawati oleh penduduk tempatan terutama pada hari Sabtu dan Ahad. Di sepanjang jalan boleh dijumpai penjual jagung panggang pada petang. Di ulee lheu juga terdapat pelabuhan feri di mana feri berangkat ke sabang, pulau weh. Pada hari ketiga pakej percutian ke Sabang dan Aceh, kita akan berhenti sekejap di pantai ini untuk mengambil gambar untuk dokumentasi percutian ke Aceh dan Sabang anda.

Masjid Baiturrahim – Masjid Baiturrahim adalah salah satu saksi bencana tsunami yang mengerikan di Aceh pada tahun 2004. Masjid ini terletak hanya kira-kira 300 meter dari Pantai Ceremin Ulee Lheue. Kawasan berhampiran masjid adalah salah satu bencana tsunami terburuk. Empat kampung di daerah ini musnah teruk akibat tsunami dengan gelombang sekitar 20 meter. Masjid ini tetap berdiri ketika tsunami melanda kawasan di mana bangunan lain hancur dan dihanyutkan oleh gelombang.

Muzium Tsunami – Terletak di Jalan Iskandar Muda, Banda Aceh, muzium ini dibuka setiap hari (kecuali hari Jumaat) pada pukul 10:00 hingga 12:00 dan 15:00 hingga 17:00. Bangunan rumah dengan gaya panggung cukup unik kerana jika dilihat dari jauh menyerupai kapal dengan cerobong.

Gempa Lautan Hindi 2004 adalah gempa berkekuatan tinggi di bawah laut yang berlaku pada 00:58:53 UTC pada hari Ahad, 26 Disember 2004, dan menyebabkan tsunami yang melanda beberapa negara termasuk Indonesia terutama Aceh yang paling teruk terjejas.

Dari jumlah kematian mangsa, gempa ini adalah salah satu dari sepuluh gempa terburuk yang pernah menjadi tsunami terburuk dalam sejarah. Indonesia adalah negara yang paling parah terkena dampak dengan jumlah kematian mencapai 170,000 orang.

pakej melancong ke aceh

Monumen Tsunami Kubah Masjid Terbawa Gelombang – Kubah masjid ini adalah salah satu monumen tsunami. Kubah pada asalnya adalah kubah Masjid Besar di Desa Lamteungoh. Semasa tsunami pada bulan Disember 2004 yang lalu, kubah 80-an tan dihanyutkan dan terdampar kira-kira 2,5 kilometer tepatnya di sawah adalah di Desa Gurah.

Rumah Cut Nyak Dhien – Cut Nyak Dhien adalah wira kemerdekaan wanita Indonesia dari Aceh. Rumah Cut Nyak Dhien yang masih dalam bentuk asalnya di mana yang asli telah dibakar oleh Belanda semasa perang menentang penjajahan Belanda. Rumah ini adalah salah satu tarikan pelancong. Para pelawat dapat melihat rumah tradisional Aceh dan barang-barang rumah tradisionalnya.

Pasar Kuih Tradisional Aceh Lampisang – Pasar Kuih Tradisional Aceh di Lampisang adalah pasar kek tradisional yang terletak di Lampisang, Aceh Besar. Pasar kuih ini menjual pelbagai jenis kuih tradisional Aceh yang berasal dari daerah di Aceh. Aceh memiliki 6 suku yang menempati daerah perkotaan di Aceh dengan lebih dari 70 persen etnik Aceh. Setiap daerah dan bandar mempunyai kek khasnya sendiri. Di pasar ini, anda akan menemui pelbagai jenis kek Aceh dan salah satu tempat yang mesti anda lawati dalam pakej percutian ke Sabang dan Aceh ini atau ketika bercuti ke Aceh.

Masjid Rahmatullah – Masjid Rahmatullah adalah masjid yang bersejarah dan sangat terkenal setelah bencana tsunami pada bulan Disember 2004. Masjid ini terletak hanya 500 meter dari pantai Lampuuk dan ketika tsunami, ombak datang setinggi masjid ini dan menghantam dan menenggelamkan masjid ini. Tetapi secara ajaib masjid ini masih berdiri tegak dan hanya sebahagian dinding masjid yang musnah sementara kawasan sekitarnya rata dan tidak ada lagi bangunan dan pokok yang semuanya terbawa oleh gelombang tsunami. Dengan kejadian ini, mengundang banyak jurugambar dan wartawan dunia untuk datang mengambil gambar dan anda dapat melihatnya di muzium kecil di sudut luar masjid.

Pantai Lampuuk & Momong – Pantai di mana anda dapat melihat bentangan pantai pasir putih yang menghadap ke Lautan Hindi dengan air biru dan dikelilingi oleh pokok-pokok pinus yang lebat hijau. Pantai juga memiliki pemandangan gunung di sebelah timur Pantai Lampuuk dan sebelah Barat Pantai Momong. Pemandangan yang indah dan panorama yang hebat ini menjadikan pantai-pantai ini menjadi salah satu tarikan pelancongan teratas dan mesti anda lawati dalam pakej percutian ke Sabang dan Aceh ini. Tempat ini juga merupakan salah satu tempat yang bagus untuk melihat matahari terbenam di Aceh. Pantai Lampuuk terletak sekitar 18 kilometer dari Banda Aceh dengan garis pantai sepanjang 5 kilometer dari Lampuuk ke Pantai Lhoknga menawarkan pasir putih bersih yang lembut, air laut pirus, dan gelombang hebat bagi para peselancar.

Pantai Lhoknga – Pantai Lhoknga adalah pusat selancar utama di Aceh yang terletak sekitar 20 kilometer dari kota Banda Aceh menawarkan gelombang selancar kelas dunia. Pantai Lhoknga adalah pantai selancar utama di Aceh, yang terletak sekitar 20 kilometer dari kota Banda Aceh, yang menawarkan gelombang selancar kelas dunia. Pantai Lhoknga mempunyai keadaan gelombang yang sempurna. Anda akan mempunyai perjalanan melayari yang hebat di sini. Sekiranya anda mencari destinasi melayari yang hebat di Indonesia, Lhoknga adalah salah satu tempat terbaik untuknya. Pantai pasir putih yang cantik, ombak ombak yang hebat dan juga menawarkan tempat melayari layang-layang, pemandangan semula jadi yang indah semuanya di satu tempat.

pakej melancong ke acheh

Ngarai Laut Geurutee – Geurutee adalah tempat yang popular yang merupakan ngarai laut dengan kafe berjajar dan pemandangan yang indah. anda dapat melihat pulau-pulau indah yang dikelilingi oleh pantai pasir putih dan terumbu karang dari puncak gunung. selain itu anda juga dapat menikmati sajian kopi terbalik, minuman unik tradisional dan juga boleh melihat siamang monyet hitam besar dan jinak jika anda bernasib baik. Dalam pakej percutian ke Sabang dan Aceh, ini merupakan perkara unik untuk dilakukan.

Pemandangan Matahari Terbenam Lhokseudu – Lhok Seudu adalah perkampungan nelayan yang terkenal di Aceh Besar di mana anda dapat melihat banyak penduduk tempatan menjual ikan masin kering di sepanjang jalan. Anda akan menemui banyak jenis ikan kering mulai dari yang terbesar hingga yang terkecil termasuk gurita kering masin. Pada masa ini tempat ini menjadi semakin popular dengan begitu banyak kafe pinggir laut dan beberapa kafe di laut termasuk restoran makanan laut. Anda akan menikmati pemandangan pantai yang cantik, pemandangan kapal catamaran tradisional dan pada sebelah petang anda akan melihat matahari terbenam yang dramatik di sini sambil menikmati kelapa muda.

Hari Keempat Pakej Percutian ke Sabang dan Aceh – Melancong di Aceh di persekitaran bandar, membeli belah dan Keberangkatan

cenderahati Aceh

Membeli Cenderamata & Kraftangan – Membeli-belah untuk cenderamata & kraftangan adalah suatu keharusan bagi beberapa pelancong. Berbelanja untuk Souvenir dan Cenderamata Aceh memiliki banyak persembahan yang berbeda, di mana setiap kabupaten kota di Aceh memiliki cenderahati yang tersendiri. Jika anda nak tahu lebih tentang barang yang mahu anda beli, anda boleh melihatnya di 25 Barang & Membeli Belah di Aceh

bercuti ke pulau sabang

Beli-Belah Kopi & Kunjungi Kedai Pemprosesan Kopi – Kopi Aceh sangat terkenal di seluruh dunia, terutama Kopi Gayo Arabica. Kopi Arabica Aceh terbahagi kepada banyak jenis kopi seperti Kopi Arabica Luwak, Pee Berry, Long Berry, Arbika Wine, Arabica Green Coffee dan banyak lagi. Setiap jenis kopi mempunyai rasa dan harga yang berbeza, dari yang mahal hingga yang paling murah. Banda Aceh terkenal sebagai bandar dengan seribu kedai kopi, jika anda minum kopi Aceh yang rasanya unik, siapa pun yang mencubanya pasti akan ketagih. Dalam Pakej Percutian ke Sabang dan Aceh ini kami akan menjemput anda untuk melihat kedai kopi dan pemprosesan kopi di mana anda juga boleh membeli kopi sebagai cenderahati.

pakej percutian ke sabang acheh

Kebun Kurma – Kebun kurma tidak hanya terdapat di Timur Tengah seperti Arab Saudi, Mesir, Yaman dan banyak lagi, tetapi juga dapat dijumpai di Aceh dengan luas kebun kurma. Di tempat ini anda dapat melihat panorama bukit dan tapak tangan yang indah. Anda boleh menunggang kuda atau ATV untuk menerokai taman ini. Selain itu, anda juga boleh menikmati jus kurma di sini atau membeli kurma muda atau jenis kurma lain untuk cenderamata.

Setelah itu, anda akan dihantar ke lapangan terbang untuk melanjudkan perjalanan anda. Terima kasih telah memilih pakej percutian ke Sabang dan Aceh ini. Kami berharap bisa bertemu kembali di pakej melancong ke Aceh lainnya.

Anda juga boleh memeriksa perkhidmatan pelancongan lain di samping Pakej Percutian Sabang dan Aceh – Pulau Weh 4 Hari 3 Malam di Navigasi laman web ini.