10 Tempat Menarik Di Sabang, Pulau Weh, Aceh – Aktiviti Pelancongan di Pulau Weh & Panduan Bercuti ke Pulau Weh

Pulau Weh adalah sebuah pulau yang penuh dengan keindahan alam semulajadi di provinsi Aceh yang menjadi destinasi pelancongan yang sangat popular dan dikenali sebagai salah satu tempat terbaik untuk menyelam di Indonesia. Pulau ini menawarkan air yang jernih dan pantai pantai yang cantik. Sabang adalah ibu kota Pulau Weh. Pulau Weh adalah tempat yang indah untuk berehat, pulau ini terdiri daripada lima pulau, iaitu Pulau Rubiah, Pulau Seulako, Pulau Klah, Pulau Rondo dan Pulau Weh yang terbesar. Ada pelbagai tempat menarik di Sabang, Pulau Weh yang boleh anda kunjungi saat bercuti ke Pulau ini.

Kehidupan di Pulau Weh lebih aman, lebih santai dan anda lebih banyak menghabiskan masa mengagumi alam semulajadi, perairan biru biru cantik dan dunia bawah air yang indah ditambah penduduknya sangat ramah. Pulau Weh juga dikenali sebagai Pulau Sabang, hanya berjarak 45 minit perjalanan dengan kapal ferry express dari Banda Aceh. Ada banyak aktiviti yang boleh anda lakukan semasa bercuti ke pulau ini dari meneroka alam semulajadi yang indah hingga makan makanan laut yang segar di Pulau Rubiah. Dan bahagian yang terbaik ialah tinggal lebih lama dan menikmati lebih banyak kecantikan semula jadi.

Untuk sampai di Sabang, Anda boleh menepah tiket pesawat terbang dari Kuala Lumpur ke Lapangan Terbang Antarbangsa Sultan Iskandar Muda di Blang Bintang, Kabupaten Aceh Besar yang merupakan titik utama untuk melawat ke Pulau Sabang. Lapangan Terbang ini terletak kira kira 21 kilometer dari Pelabuhan feri Ulee Lheue ke Sabang dengan perjalanan dengan kereta kira kira 35 minit saja. Ada juga penerbangan lain yang boleh anda tempah dari major Bandar Bandar di Indonesia seperti Medan dan Jakara.

Dari lapangan terbang antarbangsa Sultan Iskandar Muda, anda boleh naik teksi dengan kos IDR. 140.000,- anda juga bisa menempah teksi atau sewa kereta kepada kami di pautan berikut:

Kami akan mengatur pengangkutan untuk anda. Anda juga boleh menempah pakej percutian ke Pulau Weh kepada kami, sila tengok jadual perjalanannya berikut:

Bercuti ke Pulau Weh adalah seperti perjalanan yang berbeza dan terkesan suasa unik dan memberikan pengalaman yang manarik. Berikut adalah 10 Tempat Menarik Di Sabang, Pulau Weh, Aceh, Aktiviti Pelancongan Menarik di Pulau Weh & Panduan Bercuti ke Pulau Weh:

10 Aktiviti Popular & Perkara yang boleh dilakukan di Pulau Weh

  1. Menyelam

Pulau Weh adalah pulau kecil di ujung Pulau Sumatra yang mempunyai tempat menyelam terbaik di Asia Tenggara. Bagi ramai pelawat, dunia bawah laut adalah tarikan utama. Sabang menawarkan dunia bawah laut yang indah dan kaya dengan terumbu karang dan ikan berwarna. Anda dengan mudah bertemu nuri, ikan manta, ikan helang dan masih banyak lain. Disini anda akan mempunyai peluang untuk menyelam di beberapa spot yang menakjubkan dari menyelam cetek sampai ke wreck. Lautan hindi di sebelah timur dan lautan pasifik di barat kedua-duanya menyumbang kepada kepelbagaian bio dan pelbagai kehidupan laut yang luar biasa. Penglihatan di bawah air sentiasa baik, biasanya sekitar 25 meter dan jarang jatuh dibawah 15 meter dan penyelaman baik sepanjang tahun. Pada masa akhir September air menjadi lebih sejuk dan makhluk makhluk besar tiba seperti devil ray, ikan manta dan jerung terumbu. Anda juga boleh menyelam di spot Tokong yang juga dikenali sebagai ibukota belut laut dunia. Terdapat banyak sekali belut laut dengan pelbagai spesies tetapi arus sangat kuat. Pulau Weh juga tempat yang bagus untuk menyelam yang mendalam, Wrek Rickmer adalah kapal kargo perang dunia II yang panjang 134 meter yang terletak pada kedalaman 60 meter dan bahagian atas bermula pada kira-kira 37 meter. Dengan menyelam di Pulau ini anda akan berfikir setiap kali anda pergi menyelam di tempat lain, anda akan selalu berfikir tentang betapa baiknya tentang menyelam di Pulau Weh. Terdapat banyak titik menyelam di Pulau Sabang iaitu Limbo Gapang, Batee Dua, Batee Meuroron, Utara Rubiah, Arus Paleh, Seulako Driff, Gua Seulako, Batee Tokong, Shark Plateau, The Canyon, Pantee Peunateng, Sabang Wreck, Volcano, Batee Meuduro, Shopie Rickmers, Sumur Tiga, Lhong Angen, Pulau Rondo, Batee Glad an Anoe Itam. Anda mahu menyelam di Pulau Weh, kami meneydiakan pakej menyelam untuk anda:

  • Snorkeling

Snorkeling adalah salah satu aktiviti dan perkara terbaik untuk dilakutan di Pulau Weh semasa anda melawat. Ada banyak tempat penyewaan peralatan snorkeling dan anda boleh menyewanya. Tempat-tempat snorkeling yang terkenal disini adalah Taman Laut Rubiah dan Gapang. Taman Laut ini seluas 2,600 hektar yang mempunyai keindahan laut yang menarik dan sangat alami. Di Taman Laut ini terdapat banyak spot snorkeling salah satunya berada di Pulau Rubiah. Untuk menyebrang ke Pulau Rubiah yang paling dekat adalah pantai Iboih dengan menyewa bot kaca dengan hanya 5 menit saja masanya. Apabila anda mahu mengambil gambar dengan banyak ikan dan didekai berates-ratus ikan, anda boleh membeli upam iaitu mi rebus di Pulau Rubiah dengan harga Rp. 5000. Anda boleh memberi umpan itu ke ikan ikan dan akan datang beratus-ratus ikan yang sangat dekat dengan anda.

  • Melihat Ikan Lumba-Lumba

Anda boleh menonton tarikan ikan lumba-lumba secara langsung di Pulau Weh. Perkara ini menawarkan pengalaman yang benar-benar luar biasa untuk anda. Terdapat beberapa tempat yang boleh anda lihat lumba-lumba. Jika anda bernasib baik, anda akan melihat lumba-lumba berenang samapi 30 lumba-lumba. Ikan lumba ini datang pada waktu tertentu biasanya pada pagi hari dan sore hari. Anda gembira melihat berpuluh-puluhan lumba-lumba di sini, kami menyediakan pakej istimewa seperti berikut:

  • Jet Skiing

Terdapat banyak jenis aktiviti percutian yang menarik di Sabang. Ini akan memberikan pengalaman bercuti di Sabang dengan memandu jet ski di tengah laut. Aktiviti memandu jet ski di Sabang diperlulan untuk diiringi oleh seorang pengajar. Tidak semua lokasi di Sabang dapat digunakan sebagai lokasi untuk jet ski. Perairan laut yang boleh digunakan untuk jet ski mesti mempunyai gelombang laut yang tenang dan tidak banyak orang snorkeling di sekeliling. Disamping itu, lalu lintas mesti selamat dar lalu lintas kapal laut besar. Tempat yang sesuai untuk jet ski di Pulau Weh iaitu di hadapan Pulau Rubiah, Pantai Paradiso dan Pantai Sumur Tiga.

  • Yachting

Pulau Weh adalah tempat yang paling sesuai untuk kapal layar. Untuk meningkatkan lawatan pelancong antarbangsa, Sabang Marine Festival adalah salah satu pelancongan yacht yang menjadi trend setiap tahun. Bukan hanya itu, pelancong boleh berkunjung dan terbuka setiap hari untuk melawat ke Sabang dengan yacht. Pemerintah juga telah menyediakan Pelabuhan Marina sebagai terminal untuk kapal layar yang terletak di Lhok Weng.

  • Melihat Ikan Paus

Satu lagi perkara hebat untuk dilihat disabang selain melihat lumba-lumba di Pulau Weh ialah Hiu Paus. Ini merupakan tarikan nombor satu di Sabang. Berenang dengan Hiu Paus 7-10 meter. Ikan Paus biasanya boleh dilihat di kawasan Sabang dalam tempoh dua bulan pertama bergantung kepada pertumbuhan plankton dan corak penghijrahan.Hiu Paus (Whale Shark) adalah ikan terbesar dan termasuk dalam kumpulan jerung (Rhincodontypus), walaupun besar, ikan ini dikenal jinak kepada manusia. Pergerakan hiu paus sangat lambat dan boleh mencapai 5km/jam. Jerung Paus ini ditentukan menjadi terdedah atau terdedah kepada kepupusan.

  • Memancing

Titik-titik mancing di Pulau Weh sangat banyak seperti di Pulau Rondo, Meuduro, Pulau Klah dan Anoe Itam. Salah satu tempat memancung terbaik dunia adalah Pulau Rondo terletak di Laut Andaman. Aktiviti terbaik di Pulau Weh ini akan memberikan anda pengalaman unik. Anda boleh menggunakan semua teknik memancing disini. Ikan Mata Belo, Ruby Snapper akan memberikan perlawanan kuat saat anda memancing. Jika anda memancing dengan teknik jigging, Dog Tooth Tuna dan Yellow Fin Tuna berminat dengan uman jig logam anda. Penggunaan jig logam sangat memberi kesan kepada hasil pancing ikan. Saiz jig logam 60-100 gram biru dan merah adalah uman kuat untuk menarik perhatian geng tuna. Penggunaan jig logam disesuaikan dengan arus bawah air supaya jig logam tidak tenggelam ke bahagian bawah. Ada satu spot yang paling popular di Pulau Rondo dan tempat ini sangat baik untuk memancing dengan bot besar. Anda akan menangkap Giant Trevally, Giant Grouper, Marlin atau Sailfish, Dog Tooth Tuna, Yellow Fin Tuna hingga Dogtooth yang besar. Anda ingin mencuba memancing ikan gergasi gergasi, tempah pakej memancing dari kami:

  • Menunggang & Treking

Mencari pelbagai aktiviti selain snorkeling dan diving di Pulau Weh. Anda bisa mencuba meneroka lebih jauh tempat yang indah ini dengan berbasikal bermotor. Alam sabang juga menawarkan pelbagai flora dan fauna yang cukup menarik. Anda bisa menikmatinya dengan trekking. Apabila anda menunggang motosikal anda akan disentuh oleh udara segar dari hutan tropika. Anda juga akan melihat alam semula jadi dan laut biru semasa bermotorsikal. Sabang memiliki landskap hijau yang sangat menarik serta keramahan orang-orangnya yang akan dengan tulus membantu anda jika anda tidak tahu jalan. Dalam perjalanan anda meneroka pulau ini dengan motorsikal, anda boleh berhenti dan beristirahat sejenak di kedai kopi dan menikmati segelas kopi khas Aceh. Apabila anda berkeliling Bandar Sabang, anda akan mendapati beberapa kubu jepun dan peninggalan sejarah lain. Untuk menyewa sebuah motorsikal, anda boleh menyewanya di Iboih atau di Balohan.

  • Kayaking

Terdapat beberapa pantai yang menarik di sekitar Sabang yang boleh diteroka dengan kayak. Berkayak atau berkanu merupakan salah satu aktiviti yang boleh dilakukan di Pulau Weh. Anda boleh menyebrang dengan kayak dari Pantai Iboih ke Pulau Rubiah atau anda juga boleh meneroka keliling Pulau Rubiah dengan kayak. Jangan lupa memakai jaket hayat atau terapung untuk keselamatan.

  • Berenang

Sabang sudah terkenal dengan plancongan marin, banyak pelancongan asing yang datang untuk menikmati keindahan Sabang. Aktiviti terbaik untuk menikmati keindahan alam iaitu berenang. Anda bersedia berenang dengan ikan-ikan? Pemandangan semulajadi yang menakjubkan dan pantai pasir putih dan laut biru ditampal di hadapan mata. Pantai pantai di Sabang yang boleh anda berenang adalah pantai Teupin Layeu, Pantai Pulau Rubiah, Pantai Gapang, Pantai Teupin Reudeup dan Pantai Sumur Tiga. Pantai ini baik dengan ombak kecil. Airnya sangat jelas seperti akuarium dan anda boleh melihat ikan berenang.

Tempat Bersiar-siar Terbaik dan Tempat Menarik di Sabang Pulau Weh

  • Taman Laut Rubiah

Pulau Rubiah dengan taman lautnya iaitu Taman Laut Rubiah menawarkan keindahan alam bawah air yang sangat indah dan tempat pelancongan menakjubkan di Pulau Rubiah. Pulau Rubiah adalah nama seseorang yang terkenal yang dipanggil Cut Nyak Rubiah yang dikebumikan di Pulau Rubiah. Pada masa ini, ramai orang datang ke Pulau Rubiah untuk meneroka taman lautnya dan menyaksikan keindahannya. Satu cara untuk menikmati keindahannya ialah dengan bersnorkel atau menyewa bot kaca dan anda boleh melihat ikan ikan cantik seperti dalam akuarium. Di taman ini adalag tempat penyelidikan biota laut dan terdapat sekurang-kurangnya 15 jenis biota marin yang dilindungi. Anda akan menemui pelbagai spesies ikan tropika seperti ikan malaikat, kerang raksasa, ikan singa, pelbagai jenis ikan karang yang berwarna warni dan sebagainya. Terdapat juga pelbagai jenis terumbu karang yang boleh anda lihat. Tempat ini adalah tempat terbaik untuk aktiviti menyelam untuk pemula. Meneroka Taman Laut ini banyak jenis aktiviti yang boleh dilakukan termasuk berenang, snorkeling, meneroka pantai, menyelam dan anda boleh mengambil gambar dengan berates-ratus ikan berwarna-warni. Pelancong mungkin menghabiskan banyak masa disini. Untuk menyewa kelengkapan snorkeling, anda boleh menyewanya di Pantai Iboih atau Tepin Layeu dan di Pulau ini juga tersedia. Jika anda ingin bercuti ke pulau ini dan suka dengan aktiviti snorkeling dan berenang dengan beratus-ratus ikan, kami menawarkan pakej istimewa untuk anda:

  • Pantai Iboih

Pantai Iboih atau juga dikenali sebagai Pantai Teupin Layeu, terletak di barat Pulau Sabang, kira kira 4o minit dari Pelabuhan Balohan yang merupakan pelabuhan di mana anda turun dari feri dari Banda Aceh. Pantai Iboih adalah surge kecil di Aceh dengan suasana yang lebih santai. Terdapat hutan tropis yang dilindungi dengan pasir putih yang menawan. Nama pantai iboih ini tidak asing bagi pelancong kerana keindahan pantai ini sentiasa menjadi destinasi utama bagi pelancong yang bercuti ke Sabang. Pelancong juga boleh menikmati makanan laut segar yang lazat. Apa sahaja yang boleh dilakukan di Pantai Iboih, berikut adalah panduan percutian di Pantai Iboih:

  • Berenang

Berenang di pantai iboih adalah perkara terbaik dilakukan, dengan air laut cetek yang begitu jelas sehingga anda dapat melihat dasar laut dengan mempunyai warna hijau memancarkan perasaan damai.

  • Bersenorkel

Snorkel adalah perkara terbaik dilakukan di Pantai Iboi. Anda akan melihat keindahan kehidupan marin di pantai ini. Tanpa perlu menyelam ke dasar laut, anda akan berbual dengan ikan warna warni yang berenang. Anda dapat menyewa peralatan lengkap snorkeling di Pantai ini.

  • Menyelam

Jika anda ingin meneroka lebih dalam, anda boleh menyelam untuk melihat banyak spesies ikan yang dilindungi di Iboih. Terdapat terumbu karang yang unik dan cantik. Anda boleh tempah perjalanan menyelam di sekolah menyelam di Iboih atau anda juga boleh menempah pakej menyelam dengan kami:

  • Menikmati Makanan Laut

Anda bisa menikmati makanan laut segar di pantai ini, anda beberapa restoran sea food di Pantai Iboih salah satunya ialah restorn Babah Alue. Anda boleh memilih ikan apa sahaja yang anda inginkan seperti ikan karang, cumi-cumi dan lain-lain.

  • Melihat Matahari Terbit

Pantai Iboih adalah salah satu pantai terbaik untuk melihat matahari terbit di Pulau weh. Anda bisa menikmati udara segar di pagi hari sambil melihat matahari terbit.

  • Pantai Sumur Tiga

Pantai Sumur Tiga adalah tempat pelancongan pantai yang indah yang terletak di kampong Ie Meulee, Sabang. Pantai ini menawarkan panorama gabungan pasir putih yang lembut, pokok kelapa dan air biru yang jelas. Pantai ini kira-kira 15 minit dari Bandar Sabang. Pantai ini dinamakan Sumur Tiga kerana ia mempunyai tiga telaga air tawar yang terletak di sepanjang pantai. Anda boleh melakukan aktiviti snorkeling dan selancar angin disini dengan air yang tenag namun berangin kencang. Pasir Putih pantai ini sangat bersih dan sangat mempesona. Sumur Tiga adalah pantai yang indah di Pulau weh dan salah satu tempat terbaik untuk berenang. Pantai ini juga tempat yang sempurna untuk melihat matahari terbenam dan matahari terbit. Pantai Sumur Tiga menyelamatkan kecantikannya sendiri berbeza dengan Pantai Iboih, walaupun terumbu karang di sini kurang cantik namun terdapat banyak ikan yang tersimpan di laut Sumur Tiga. Terdapat satu tempat menyelam di Sumur Tiga. Tempat menyelam disini bermula di kawasan berpasir dengan arus yang kuat. Anda bisa melihat ikan pelagic dan jika bernasib baik anda akan melihat manta. Anda juga akan melihat pelbagai ikan karang, ikan bergolak, ketam dan lain-lain.

  • Pantai Gapang

Pantai Gapang adalah tempat yang tenang dengan pantai berpasir putih dengan pokok pokok yang teduh dan beberapa penginapan dengan kedai menyelam. Gapang merupakan salah satu tempat pelancongan terbaik di Pulau Weh dengan nuansa yang santai dan tenang. Pantai ini menjadi salah satu pantai kegemaran bagi banyak pelancong. Terletak kira-kira 17 kilometer dari Bandar Sabang, pantai ini menawarkan banyak aktiviti menarik yang dapat dilakukan. Menyelam dan snorkeling adalah aktiviti utama yang ditawarkan di pantai ini. Ada beberapa kedai menyelam anda bisa tempah perjalanan menyelam. Pelancong majoriti yang datang ke pantai ini iaitu pelancong dari eropa. Pantai ini terdapat beberapa tempat menyelam yang popular dengan pecinta macro. Selain menyelam dan snorkeling di pantai ini, anda juga boleh berenang di pantai ini dengan air yang tenang.

  • Tepin Reudeup

Teupin Reudeup adalah sebuah pantai di Sabang dan kadang-kadang pelancong memanggilnya dengan nama Pantai Kincir dan Long Beach. Pantai ini terletak tidak jauh dari Pantai Iboih kearah Monumen Sifar Kilometer Indonesia. Pantai ini mempunyai pantai berpasir putih yang indah dan sangat dekat dengan tempat menyelam kegemaran dan Pulau Seulako. Anda juga boleh bersnorkel di Pantai ini. Pantai ini privasi dan terdapat beberapa sekolah menyelam dan penginapan. Untuk sampai di Pantai ini anda boleh menyewa motorsikal di Pantai Iboih dengan masa perjalanan enam minit sahaja atau kira-kira 2,7 kilometer dari Pantai Iboih. Jika anda brjogging di waktu pagi ke arah monumen kilometer sifar, anda boleh mencapai pantai ini dalam masa 15 – 20 minit.

  • Kubu Jepun Anoi Itam

Kubu Jepun Anoi Itam adalah bangunan bersejarah di Pulau Weh terletak di kawasan Pantai Anoi Itam. Kubu peninggalan jepun ini dibina antara tahun 1942 – 1945 dan digunakan sebagai tempat perlindungan pasukan Jepun. Tentara Jepun mendarat di Sabang pada tahu 1942. Di sabang ada banyak sekali kubu jepun dan berbentuk seperti sebuah gua. Kubu Jepun Anoi Itam berbentuk kubu dengan menara bidik ynag setengah bangunan ini dibuat ke dalam tanah untuk mengintai musuh dari atas bukit. Di kubu ini masih ada senjata meriam dengan panjang lebih dari 3 meter.  Kubu Jepun ini merupakan salah satu kubu yang terkenal di Sabang di antara benteng-benteng yang berselerak di Sabang. Lokasinya terletak berhampiran dengan pantai yang indah. Pelancong yang tiba di kubu ini, mereka akan melihat pemandangan alam yang menakjubkan termasuk bukit, pokok tebal dan pantai yang cantik. Dari atas bukit dan kubu ini, pandangan selat malaka juga kelihatan jelas.

  • Pantai Pasir Putih

Pantai Pasir Putih adalah pantai cantik yang terletak di Keuneukai dengan pasir putih yang lembut dan dihiasi pemandangan gunung di sekelilingnya. Pantai ini juga menawarkan air laut yang jernih kehijauan. Di depan pantai ini terdapat satu tempat menyelam yang sangat indah, anda akan melihat banyak ikan jerung seperti jerung thresher, jerung tipu putih dan hitam dan berbagai jenis jerung lainnya. Melawat ke pantai ini, anda akan menikmati suasana pantai yang indah dan sangat eksotis. Pantai ini merupakan salah satu pantai terbaik untuk melihat matahari terbit. Pantai Pasir Putih ini sangat layak untuk dilawat.

  • Pantai Anoe Itam

Pantai Anoi Itam adalah pantai berpasir hitam di Sabang yang terletak kira-kira 13 kilometer dari Bandar Sabang. Pantai Anoi Itam mungkin pantai yang paling berbeza dengan pantai-pantai lain di Pulau Weh. Pasir hitamnya terdapat kandungan nikel yang tinggi dalam komposisi mineralnya. Pantai ini sangat eksotis untuk dilawati. Anda akan melihat air laut yang jernih yang biru. Di pantai ini terdapat beberapa kafe dan anda boleh menikmati makanan atau kelapa muda di sini. Anda juga bisa menikmati alam bawah laut dengan bersnorkel di Pantai ini, jika anda bernasib baik, anda akan melihat penyu laut.

  • Gua Sarang

Gua Sang adalah gua yang terletak di kaki perbukitan hutan lindung yang menjorok ke laut yang terletak di Desa Iboih kira kira sekitar 12 menit dari Pantai Iboih. Saat ini gua ini sebagai tarikan pelancong. Gua ini menjadi tempat bersarang burung wallet dan kalong, namun tetap menjadi wisata kegemaran di Sabang. Anda bisa melihat pemandangan alam yang indah, dinding-dinding gua yang berdiri kokoh, hutan yang lebat dan birunya air laut. Untuk mencapai ke lokasi, anda harus menurun tangga. Ini menjadi soft trekking bagi anda. Untuk meneroka lebih dalam, anda boleh menyewa bot dengan kos IDR 200.000 untuk melihat ke tujuh mulut gua sarang walet dan kalong itu. Satu di antara gua itu boleh dimasuki bot dan anda boleh melihat banyak burung walet dan kalong di dalamnya.

  • Monumen Sifar Kilometer Indonesia

Monumen Sifar Kilometer Indonesia adalah salah satu tempat menarik di Pulau Weh yang mesti dikunjungi. Monumen Sifar Kilometer Indonesia adalah monumen yang menandakan di mana asal Indonesia bermula. Monumen ini terletak kira-kira 1 jam perjalanan dari pusat Bandar Sabang. Ketibaan di monumen ini anda boleh menikmati matahari terbenam di petang hari dan menikmati minuman kelapa yang dijual di kedai-kedai sepanjang jalan. Beberapa kedai juga menjual cenderahati asli dari Sabang. Kawasan monumen ini adalah kawasan hutang lindung yang cukup menyegarkan. Anda akan menemui kawanan monyet monyet liar di sepanjang jalan. Anda juga boleh menaiki bangunan monumen ini untuk melihat lebih jauh. Bangunan monumen ini telah diubah suai dengan ketinggian bangunan mencapai 43,6 meter. Pelancong yang melawat ke Sabang pasti akan melawat ke monumen ini.

Tempat-tempat Yang Mesti Anda Lihat dan Kunjungi di Pulau Weh

  • Melihat Panorama Pulau Klah

Pulau Klah adalah pulau kecil yang tidak didiami, tetapi terdapat pelbagai aktiviti penduduk seperti terus ikan, memancing dan aktiviti lain. Pulau ini memang kecil, tetapi keindahan semulajadinya sangat menarik dengan suasana tenang dan damai. Anda boleh memancing ikan skipjack dan ikan snapper di sini. Anda juga boleh melakukan snorkeling di Pantai Pulau Klah yang panorama bawah lautnya tidak jaug berbeza dari pantai pantai lain di Sabang. Secara umum, pelancong menikmati keindahan pulau ini dari puncak bukit ketika menuju ke Iboih dan mengambil gambar.

  • Melawat ke Pantai Ujong Kareung

Pantai Ujong Kareung adalah salah satu pantai di Sabang yang terletak di Ie Meule, Suka Jaya, Sabang. Pantai ini terdapat batu sekeliling pantai dengan air laut yang biru. Landskap Ujong Kareung memang sangat tipikal. Keluk batu yang digabungkan dengan biru laut memang sangat cantik. Pantai ini sangat cocok untuk fotografi. Sekiranya anda mahu berenang, ombak di pantai ini tidak terlalu besar. Anda boleh melompat segera ke laut. Bagi anda yang baru pertama kali ke Sabang, tidak salah melawat ke pantai ini.

  • Melawat ke Air Terjun Pria Laot

Air Terjun Pria Laot adalah destinasi pelancongan semula jadi di Sabang dan merupakan satu-satunya air terjun di Pulau Weh. Nama air terjun ini berasal dari nama desa dimana air terjun terletak iaitu desa Pria Laot. Di air terjun ini, anda boleh melihat air yang jernih dan keindahan hutan yang belum tercemar. Sabang bukan sahaja kaya dengan pantai-pantai yang indah tetapi juga menawarkan pelancongan air terjun yang terletak kira-kira 12 kilometer dar pusat Bandar Sabang. Terdapat kolam kira-kira 10 meter persegi, anda boleh berenang disini. Batu batu dan pokok-pokok besar menjulang di sekitar kolam.

  • Melihat Panorama Tasik Aneuk Laot

Tasik Aneuk Laot adalah sebuah tasik yang terletak ditengah-tengah Bandar Sabang, Pulau Weh yang menjadi sumber air bersih untuk penduduk Pulau Weh. Tasik Aneuk Laot mempunyai panorama yang indah sehingga sangat sesuai untuk fotografi. Anda boleh mengembil gambar dari atas Monumen I Love Sabang. Tasik ini dengan keluasan kira-kira 37,5 hektar menjadi tarikan bagi pelancong dengan panorama yang indah dan air yang jernih kebiruan. Masa terbaik untuk menikmati alam dan keindahan di tasik ini adalah pada masa petang ketika matahari terbenam. Selain itu, nuansa hijau di sekitar tasik menjadikan panoramanya lebih dramatik.

  • Melawat ke Sabang Fair

Sabang Fair adalah taman pinggir laut dan arena di mana acara kebudayaan diadakan. Setiap tahun sering diadakan acara kebudayaan di Sabang Fair ini. Selain itu, Taman Sabang Fair ada pondok pondok yang bisa anda gunakan untuk berehat sekejap sementara menunggu keindahan matahari terbenam. Sabang Fair adalah tempat yang sempurna untuk melihat matahari terbenam. Hampir setiap hari lokasi ini penuh oleh pelancong tempatan dan asing. Di Sabang Fair ini anda juga akan melihat meriam warisan Portugis yang berbaris sepanjang Sabang Fair Arena. Di Sabang Fair ini terdapat pusat masakan iaitu Sabang Culinary Park atau Taman Kuliner Sabang. Anda boleh menikmati masakan khas Sabang di sini salah satunya Sate Gurita.

  • Melawat ke Masjid Raya Bandar Sabang

Masjid Agung Babussalam adalah masjid besar di Bandar Sabang yang terletak di Bandar Atas Sabang. Masjid ini menjadi pusat keagamaan masyarakat Sabang yang majoriti muslim dan juga tempat pelancong untuk melakukan ibadah semasa melakukan perjalanan untuk meneroka keindahan Pulau weh. Masjid ini dibina pada tahun 1970 atas inisiatif Tgk Harun Ali Datuk Bandar Sabang Pertama. Masjid ini dibina dengan seni bina yang indah dengan gaya timur tengah.

  • Melawat ke Monumen I Love Sabang

Monument I Love Sabang adalah monumen dengan lautan dan tasik Aneuk Laot sebagai latar. Monumen ini adalah tempat lawatan pertama untuk pelancong yang baru tiba di Sabang. Banyak pelancong mengambil gambar sebagai tempat yang menarik bagi pelancong. Pelancong yang melawat ke Sabang pasti berhenti untuk mengambil gambar bersama di Monumen I Love Sabang ini.

  • Melawat ke Pantai Kasih & Pantai Pardiso

Pantai Kasih adalah pantai berpasir putih yang sangat dekat dengan pusat Bandar. Banyak perkara yang bisa anda lakukan di Pantai Kasih antara lain bermain di pantai dengan keluarga, melihat matahari terbenam dan berjalan-jalan dengan kawan. Pantai Paradiso adalah pantai yang bersebelahan dengan Pantai Kasih. Bagi anda yang belum puas hati bermain di Pantai Kasih, anda juga boleh meneroka Pantai Paradiso yang penuh dengan keindahan. Di pantai ini tedapat kafe-kafe yang boleh anda menikmati masakan yang lazat.

  • Melawat ke Pantai Marina

Pantai Marina adalah pantai yang dilengkapi dengan pelabuhan marina. Biasanya dalam acara Sabang Yatcht Festival banyak kapal yatcht yang berlabuh di Pelabuhan marina di Pantai Marina Sabang ini. Bukan sahaja itu, jika anda memiliki kapal layar, anda juga boleh berlabuh disini, tidak perlu semasa acara Sabang Marine Festival tetapi juga pada masa masa lain.

  • Melawat ke Gunung Berapi Jaboi

Sabang juga mempunyai destinasi pelancongan pengembara iaitu Gunung Berapi aktif di Jaboi. Gunung Berapi ini terletak di Kampung Jaboi, kira-kira 15 kilometer dari Bandar Sabang. Gunung berapi ini tidak terlalu tinggi hanya 200 meter di atas paras laut. Di lokasi gunung ini terdapat laluan trekking yang boleh digunakan oleh pelancong. Gunung berapi Jaboi ini tidak dalam keadaan berbahaya, masih dibenarkan untuk melawat ke Gunung ini. Jika pelancong ke Gunung ini, anda akan mencium bau pedas yang muncul dari kawah gunung. Anda juga bisa melihat aliran air panas yang mengandung asid sulfuric dan sulfur di sekitar kawah.

Masakan Terbaik di Pulau Weh Anda Mesti Cuba

Sabang terkenal dengan pelancongan marin dan pantainya yang indah. Selain itu, pelancong boleh menikmati pelbagai hidangan masakan di sabang. Berikut beberapa masakan yang lazat yang boleh anda coba di Pulau Weh semasa anda bercuti:

  • Octopus Satay

Octopus satay adalah salah satu masakan yang sangat popular di Sabang. Anda boleh menikmati satay ini dengan mengunakan perasa sos padang atau sos kacang. Dagingnya kenyal dan biasanya dinikmati dengan kek beras.  Anda bisa menikmati satay ini di Taman Kuliner Sabang.

  • Mi Jalak

Mi Jalak adalah mi yang dimasak dengan sup dan kemudian dihidangkan dengan potongan daging, tauge dan telur rebus. Makanan istimewa ini terkenal di kalangan peduduk Sabang dan Pelancong.

  • Mi Pingsun

Mi Pingsun adalah mi yang dihidangkan dengan pelbagai makanan laut seperti cumi-cumi, udang dan ikan. Selain makanan laut, hidangan ini juga dilengkapi dengan sayur-sayuran.

  • Rujak (Salad) Buah Sifar Kilometer

Rujak Buah Sifar Kilometer adalah rujak yang dibuat dengan mencapurkan gula aren, cabai, buah-buahan, kacang tanah dan sos buah sawit sagu. Rujak ini boleh anda nikmati di Monumen Sifar Kilometer apabila anda melawat ke monument tersebut.

  • Rujak (Salad) Pulau Klah

Rujak (Salad) Pulau Klah adalah salad yang boleh anda nikmati di kedai tepi jalan menuju ke Iboih tepat di depan Pulau Klah. Dari kedai ini kita dapat melihat dengan jelas Pulau Klah. Rujak ini adalah rujak buah yang dicincang kecil-kecil dan ditambahkan sos khas Aceh.

  • Mie Sedap

Mie Sedap bukan jenama mi instan Mie Sedap, Mie Sedap adalah sebuah kedai mi yang terletak di Jalan Perdagangan Bandar Sabang. Mi ini dibuat dari tepung dan telur tanpa pengawet. Mie Sedap biasanya dihidangkan dengan daging dan saderi dan juga sup ayam.

  • Acehnese Noodle

Mi Aceh adalah masakan mi khas Aceh. Mi berwarna kuning yang tebal dicampur dengan daging sapi atau makanan laut seperti cumi-cumi dan ketam.

  • Italian Pasta

Anda boleh menikmati pasta itali yang sangat lazat di Pulau Weh. Pasta ini dibuat menggunakan resipi tradisional dari kawasan Emilian. Anda boleh menikmati pasta itali ini di Bixio Café.

  • Makanan Laut

Makanan laut di Sabang sangat lazat, makanan laut ini dimasak barbeku kemudian dimakan dengan nasi, sayuran dan mencelupkan makanan laut kedalam sos khas Aceh. Anda boleh memilih makanan laut seperti Ikan snapper, ikan kerapu, cumi-cumi dan lain lain. Anda boleh menikmati masakan laut di Pantai Iboih atau di Pulau Rubiah.

  • Kari Kambing Kota Atas

Kari Kambing Bandar Atas terletak di hadapan masjid Besar Sabang yang menawarkan kari kambing khas Aceh. Kari kambing khas aceh ini mesti anda coba. Anda pasti akan ketagihan dengan rasa karinya.

Oleh itu, panduan untuk lawatan ke Pulau Weh dan tempat-tempat menarik bersama-sama dengan aktiviti pelancongan yang kami kumpulkan untuk anda, semoga ini akan menjadi rujukan anda apabila anda bercuti ke Pulau Weh, Aceh, Indonesia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *