Teknik Memancing Bottom Fishing: Cara Pancing Dasar (Bottom) di Laut & Setup Terbaik

Teknik Memancing Bottom Fishing (Dasar) adalah salah satu cara atau teknik memancing yang merujuk kepada kaedah memancing yang paling biasa, iaitu teknik yang digunakan untuk menangkap ikan di dekat dasar laut. Teknik memancing bottom ini mungkin merupakan salah satu teknik yang membolehkan pemancing berehat sambil menunggu umpan disambar oleh ikan. umpan yang digunakan berbeza mulai dari umpan hidup, ikan, udang hidup dana yam juga digunakan. Malah, pada masa ini ada juga pemancing yang menggunakan belut sawah kerana baunya sangat hanyir. Ramai rakan telah memberitahu kami bahawa menggunakan belut ikan cepat nak makan, tetapi setakat ini team kami tidak pernah mencubanya.

Lihat Juga:

Teknik Dasar (Bottom Fishing) ini umumnya digunakan untuk memancing sasaran untuk ikan dasar laut seperti kerapu, ikan kakap merah, halibut dan sebagainya. Memancing dengan teknik bottom ini boleh dilakukan dari perahu atau juga dipinggir pantai atau tebing dengan menggunakan peralatan memancing seperti kili-kili, reel, joran dan sebagainya atau juga bisa menggunakan teknik handline yang merupakan teknik yang sangat standard digunakan dari dahulu hingga sekarang.

Lihat Juga:

Untuk teknik memancing bottom memerlukan pemberat timah (sinker) yang diikat pada tali dan diikuti oleh umpan yang dipasang pada pancing. Tujuan pemberat ini adalah agar umpan cepat sampai ke dasar laut. Pemberat yang digunakan juga bergantung pada keadaan arus di lautan. Sekiranya arus sedikit kuat, pemberat yang digunakan lebih berat sehingga turun dengan cepat dan tidak terbawa arus sehingga perlahan-lahan sampai ke dasar laut.

Sekiranya anda memancing dengan sasaran kerapu tanpa mengira jenis ikan, teknik memancing bottom ini sangat sesuai, kerana kerapu jarang mengejar mangsa, mereka lebih suka menyerang mangsa yang lemah menggunakan kemampuan mereka dengan menyamarkan diri di dekat terumbu. pergerakan kerapu tidak terlalu cepat sehingga teknik memancing dasar sangat sesuai untuk memancing kerapu.

Kerapu juga dapat dipancing dengan teknik jigging dan juga teknik cast jig dengan micro jig. Memancing kerapu kadang-kadang sukar bagi pemancing kerana ketika mereka menyerang, ikan ini sering berlari di belakang karang sehingga kadang-kadang mereka terperangkap dan dengan geseran karang, tali putus. Sekiranya kita menggunakan perambut yang lebih besar, tidak mengapa teknik bottom menggunakan umpan hidup, tetapi jika kita menggunakan teknik cast jig, mustahil untuk menggunakan perambut yang lebih besar dan kaku kerana ia akan menjadikan action micro jig tidak baik.

Lihat Juga:

Perkara yang mesti dipertimbangkan sebelum memancing teknik dasar (bottom fishing)

Setelah mengetahui teknik memancing dasar (bottom fishing), anda tidak semestinya Berjaya membawa pulang banyak ikan, ini juga mempengaruhi beberapa keadaaan laut yang harus anda perhatikan. Terdapat juga masa terbaik untuk memancing. mengapa demikian, kerana laut dipengaruhi beberapa faktor seperti arus, angin, cuaca, kedalaman dan keadaan tempat. Sekiranya anda sering tidak mendapatkan ikan, mungkin ada beberapa faktor yang perlu anda ketahui, anda boleh membaca tentang sebab-sebab mengapa memancing tidak pernah mendapatkan ikan dalam artikel kami sebelumnya. perkara yang perlu anda ketahu sebelum memancing teknik bottom adalah seperti berikut:

  • Ketahui tempat ikan: untuk memancing dasar anda harus tahu di mana tempat karang dan di mana sarang ikan berada.
  • Arus laut: Arus laut ini dapat dilihat ketika anda melempar umpan memancing dengan pemberat, jika umpan anda dibawa bukan dalam kedudukan lurus ke bawah maka arus sedikit kuat.
  • Gelombang & Angin: angin akan mempengaruhi gelombang, jika angin timur datang ombak akan pecah di tengah laut.
  • Suhu Air: suhu mempengaruhi ikan yang aktif dan juga tidak aktif mencari umpan.
  • Kejernihan air: jika air agak keruh biasanya berhampiran muara, kemungkinan ikan tak sambar kerana tak tampak umpan atau sambar dikurangkan.

Joran Untuk Memancing Bottom

Joran yang digunakan boleh memilih joran spinning jika anda membeli reel. Anda boleh memilih panjang joran 6 kaki atau 180 cm atau lebih.

Lihat Juga:

Reel untuk Pancing Dasar

Untuk reel anda boleh memilih gulungan sederhana atau spinning dari saiz 2000 hingga 8000. Sekiranya memancing ringan ultralight anda boleh menyesuaikan keseimbangan seperti reel saiz 1000 spinning atau 100 untuk baitcasting. Bagi anda yang tidak mengetahui perbezaan antara reel spinning dan reel baitcasting (BC), anda boleh membaca mengenai perbezaan antara reel spinning dan reel baitcasting (BC).

Tali yang diperlukan

Tali yang digunakan untuk memancing teknik pancing dasar biasanya tali nilon, ada juga pemancing yang menggunakan tali PE tetapi memakai perambut yang cukup panjang agar lebih samar-samar dan cepat tenggelam.

Cara memasang Pemberat

Untuk memasang pemberat terdapat dua teknik, satu umpan dan pemberat menyentuh bahagian bawah dan teknik kedua menyentuk bahagian bawah tetapi umpan tergantung sedikit dan tidak menyentuk bahagian bawah.

Teknik Memasang Udang Hidup

Untuk memasang udang hidup ke mata kail, anda boleh memasangkannya ke ekor atau kepala, bergantung pada pilihan anda. Sekiranya anda memilih teknik mengikat pemberat menyentuh tanah dengan umpan di atas, maka lebih baik memasang mata kail di ekor udang, supaya udang bebas bergerak dan menarik ikan dan sebaliknya.

Sekiranya anda nak memancing ke Aceh, anda dapat menempah pakej memancing dasar dengan kami:

Terima kasih kerana mengunjungi laman kami, semoga kami dapat memberikan maklumat mengenai teknik memancing bottom fishing (pancing dasar) kepada semua rakan pemancing.

Leave a Reply

Your email address will not be published.